3 juni 2019

Här inspireras eleverna till sommarläsning

På Gustaf Adolfsskolan inspireras eleverna till att läsa böcker under sommarlovet för att hålla i sina kunskaper i läsning. FOTO: Norrköpings kommun

Snart är sommarlovet här och det är härligt på många sätt, men det finns baksidor. Under sommarlovet kan elever glömma kunskaper som de kämpat hårt med att erövra under skolåret. Läsning kan vara en sådan kunskap. Det har lärarna på Gustaf Adolfsskolan insett och därför satsar skolan stort på läsveckor inför sommarlovet och läsutmaningar under sommaren. Barnen utmanas och inspireras att läsa under sommarlovet för att stärka sitt språk och hålla i sina kunskaper.

Under läsveckorna inleds varje dag med Dagens boktips, ett filmklipp där elever berättar och tipsar om sina favoritböcker. Tanken är att väcka läslusten och göra barnen sugna på att läsa olika texter.

Cia Bengtsson är förstelärare i årskurs 3 på Gustaf Adolfsskolan.

─ Forskning visar att skillnaden mellan ett barn som läst under sommarlovet och ett barn som inte läst kan vara 3 månaders skolundervisning. Därför fokuserar vi extra mycket på läsning i olika former och att inspirera eleverna till att fortsätta läsa även efter att skolan slutat.

Läsaktiviteterna på skolan är många och vävs in i alla ämnen. Eleverna i årskurs 3 har läst om ormar och tillverkat ormbokmärken. Alla elever har fått en bok i en spännande serie. Målet är att fortsätta läsa böckerna i serien. På rasterna kan barnen spela läsmemory, gå tipspromenad eller hämta ut en läsfilt och läsa tyst.

Lamia går i årskurs 3 och tycker det är kul med läsning.

─ Man kommer liksom in i boken och det känns som att man är där.

Utmaningen under sommaren handlar om att läsa så många böcker man orkar och skriva bokrecensioner via webbsidan jagharläst.se. Har man läst 15 böcker får man en medalj. När skolan börjar igen har eleverna chans att läsa ikapp om man inte läst så mycket och i slutet av augusti kommer läsframgångarna att firas med ett stort kalas.