6 september 2018

Så kan Norrköpings nya centralstation byggas

Visionsbild visar hur Norrköping växer med ett nytt resecentrum och en ny innerstadsdel.


Trafikverket och Norrköpings kommun har tillsammans gjort en förprojektering för Norrköpings nya centralstation som planeras i samband med att den nya höghastighetsjärnvägen Ostlänken ska byggas.

Under förprojekteringen har man tittat närmare på hur man kan bygga en upphöjd järnväg och jämfört det med en järnväg i marknivå där flera broar kopplar ihop den norra och den södra sidan av järnvägen.

- Vi har hittat en lösning för hur man kan bygga en upphöjd järnväg som både vi och trafikverket ser som en bra lösning som är fullt genomförbar, säger Ulf Arumskog, utvecklingschef i Norrköpings kommun.

Hur en upphöjd järnväg och station skulle kunna utformas presenteras i filmen nedan: 


Kostnaden för att bygga järnvägen i upphöjt läge jämfört med i marknivå med flera broar över järnvägen är ungefär den samma.

- För skattebetalarna skulle den totala summan bli ungefär den samma oavsett vilken lösning man väljer, men hur kostnaderna ska fördelas mellan trafikverket och kommunen är fortfarande inte klart, säger Martin Andreae, kommundirektör.

Fullmäktige beslutade redan 2014 om att kommunens inriktning ska vara en järnväg i upphöjt läge där kollektivtrafiken, parkeringar och resenärsservice kan placeras under järnvägen.

Möjligheterna att skapa en effektiv bytespunkt med korta bytestider mellan olika trafikslag underlättas av en upphöjd järnvägsstation samtidigt som det är en förutsättning för att kunna utveckla Butängen till en del av innerstaden enligt kommunens planering.

Ta del av hela rapporten här.PDF (pdf, 2.8 MB)